Stugägaren 2024
Varmt välkommen till vintersäsongen 24/25 på Kläppen Ski Resort. Här nedan har vi samlat all den information som är bra för dig att känna till som fastighetsägare. Vi ser fram emot en riktigt bra vintersäsong tillsammans med dig och alla våra besökande skidgäster.
Innehållsförteckning
- Hälsningsbrev från Gustav Eriksson, VD på Kläppen Ski Resort
- Nästa sommar-, höst- och vintersäsong
- Bokningsperioder och värdesättning
- Nytt Förmedlingsavtal
- Stugägarföreningen
- Tillväxtpeng
- Automatiserad nyckelhantering
- Digitala avresekontroller
- Erbjudande och VIP-nivåer
- Information från Skatteverket
- Återvinningsinformation
En ny vintersäsong närmar sig
Jag vill börja med att tacka alla som närvarade på Stugägardagen vecka 43. Det jag kommer informera om här nedan är i stora drag likvärdigt med det jag redogjorde från scenen på Tranantorget. Notera att vi kommer köra Stugägarmässan samma dag, lördagen den 25 oktober nästa år.
Jag tänkte börja med en snabb tillbakablick. Vintersäsongen 23/24 hade en bra kalendereffekt. Tidig påsk i kombination med strålande vinterförhållanden bidrog till att det skulle bli en rekordsäsong. Mellan jul och påsk hade vi en snittbeläggning på hela 95,5 procent. Utöver det var antalet bokade loginätter, gästnätter samt antal skidåkare och skidåkardagar högsta någonsin. Inte nog med det, över 77 procent av alla gäster var återkommande. Det är något vi kan vara riktigt stolta över!
Vi är med i topp fem av alla anläggningar i Sverige som ökar i antal skidåkardagar.
Sommarsäsongen blev även den en succé med alla dess nyheter. I år valde vi att erbjuda turer med Gondol Sälen, vilket var ett uppskattat inslag där gästerna med enkelhet kunde fika på Toppstugan och besöka våra nyheter Trollsterhusen och Trollsterleden. Tillsammans med Stugägarpotten investerade vi i Junior Bikepark på Tranantorget. Den förlängda och belysta gångvägen blev helt klar nu under hösten och kommer bli ett riktigt lyft för alla som besöker vår anläggning. Även den är bekostad av Stugägarpotten och Mitt i Pistens samfällighet.
Antalet sommargäster ökade med 40 procent och aktivitetsdagar med 33 procent jämfört med 2023, samt att över 3 000 personer åkte med Gondol Sälen nu under sommaren. Detta gör att vi kommer fortsätta att investera i sommaren och utöka våra aktiviteter för att locka fler besökare året om.
Nu har vi precis avslutat en riktigt bra höstsäsong. Under hösten har Kläppen Arena haft öppet under helgerna och den 4 oktober öppnade vi Höstparken. Restaurang Halster Bar & Bistro har haft utökade öppettider och serverat frukostbuffé, lunch och middag. Vi gjorde även ett höstlovsprogram med spökvandring och föreställningar med Trolle och Trolla på toppen av berget.
Vi har nu summerat den säsongen och kan se att Höstparken ökade med 42 procent i unika åkare samt att Kläppen Arena ökade med 30 procent jämfört med 2023. Hösten växer mer och mer, vilket gör att vi nu ser över hur vi ska utveckla den produkten ännu mer för att locka ännu fler besökare.
Med alla aktiviteter under barmarksäsongen har vi öppet nästintill året om. I dagsläget är det bara perioden mellan maj till mitten av juni som är helt stängd för logi och aktiviteter.
Tillbaka till innehållsföreteckning
Nu står vi inför en ny vintersäsong med stora förhoppningar om ännu en fantastisk vinter.
Klämdagarna över jul och nyår ligger fördelaktigt den här säsongen, vilket gör att fler har möjlighet att ta ledig under en längre period. Däremot kommer den sena påsken göra att vi måste kämpa lite med veckorna mellan sportlov och påsk. För många är den perioden svår att få ledigt på.
Det finns mycket som påverkar våra gästers resebeteende. Inflationen har ställt till det för en stor grupp. När räntorna och levnadskostnaderna ökar påverkar det hur människor reser. Nu när världsläget ser ut som det gör och kronans värde ligger lågt hoppas vi på att trenden "hemester" håller i sig. Det vi kan se är en tydlig trend i ökad popularitet från nationaliteter som exempelvis Danmark och Holland. Där bidrar kronans värde positivt.
I skrivande stund har vi bokat över 60 procent av vinterveckornas kapacitet. Högsäsongsperioderna är nästintill fullbokade, vilket de kommer att bli inom kort.
Vi ligger något efter vecka 3-6 samt vecka 11-15, så totalt sett jämfört med antalet bokade loginätter 23/24 ligger vi strax efter. Att veckorna i januari inte säljer lika bra är ett trendbrott. Inför säsongen gjorde vi en prisjustering, bland annat för att möta era önskemål om högre prisnivåer och ökad ersättning. När vi nu jämfört oss med våra konkurrenter ligger vi högst, vilket kan vara en anledning att det bokar något sämre. Vi märker även ett ändrat beteende i onlinebokningen där våra gäster lämnar varukorgen full utan slutbokning, troligtvis efter att ha jämfört totalsumman mot konkurrenterna. Vi kommer fortsätta analysera detta för att lägga oss på rätt prisnivå. Som direkt åtgärd har vi startat en januari-kampanj som ger gästerna upp till 20 procent rabatt. Vår förhoppning är att det kommer få fart på bokningarna. Vi har även sänkt priserna på aktiviteter och erbjuder gratis skidskola och skidhyra till alla barn upp till och med 7 år under vårveckorna Junior Days. Med det sagt, vi ligger totalt bra till. Men vårt mål är att boka så mycket som möjligt, vilket vi jobbar för.
Varje år återinvesterar vi i stort sett allt Kläppen tjänar under vintersäsongen på att vidareutveckla anläggningen. Vårt mål är att ständigt gör Kläppen bättre och attraktivare för alla. Det här året investerar vi cirka 40 miljoner kronor i anläggningen.
Vi bygger ut vår värmestuga, uppgraderar barnområdet med ljud och ljus i pisten Ormtungan och Trollriket, vi har köpt in nya snökanoner och lansar samt investerat i digitala skåp för smidigare nyckelhantering. En annan stor nyhet är att vi bygger om tredje våningen på Hotell Kurbits. Där kommer det bli tre sviter, en förbättrad och utökad konferens samt ett spa med relax, behandlingsrum, bastu och ett snörum. Detta projekt kommer stå helt klart sommaren 2025.
Tillbaka till innehållsföreteckning
Nya investeringar till sommaren 2025
Nästa sommar bygger vi vidare på Trollsterleden och skapar roliga stationer för barnen. På varje station de klarar av kommer de få en ledtråd som tillsammans ska lösa en gåta. Utöver det kommer vi bygga kulbanor med hinder (Kugelbahn, som det heter i alperna).
Kläppen Arena kommer få en ny airbaglandning till sommaren 2025, anpassad för juniorer. Den nya landningen kommer öppna upp för en betydligt bredare målgrupp.
En annan stor nyhet är att vi kommer, tillsammans med Toughest, arrangera Toughest Sälen 2025 på Kläppen. Det är ett samarbete som vi är mycket stolta över. Vi räknar med minst 2000 deltagare under helgen vecka 31. Läsa mer på klappen.se eller Toughest.se
Vi bygger en bro över riksvägg 66
Redan nu kan jag presentera en nyhet som kommer förbättra både logistik och säkerhet. Nästa vinter kommer vi att bygga en bro över riksvägen, från parkeringen vid längdspåret Älvspåret över till Kläppentorget och gondolens dalstation. Vi har länge diskuterat hur vi kan säkra upp trafiksituationen vid den övergången. Vi har försökt få Trafikverket att förse vägen med antingen ett övergångställe vid busshållplatserna eller fartkameror, men utan framgång dessvärre. Nu vill vi inte vänta längre, utan tar tag i det på egen hand och bygger en bro.
Projektet Kläppen Syd - senaste uppdateringarna
Det nya skidområdet Kläppen Syd är efterlängtat av oss alla. I våras var vi tvungna att komplettera vår MKB (miljökonsekvensbeskrivning) med bland annat en fågel- och rasriskinventering, vilket vi nu gjorde under sommaren. Parallellt med att vi utför ett planprogram, där denna MKB ingår, arbetar vi fram detaljplanen för skidområdet. När planprogrammet vinner laga kraft kommer vi lämna in detaljplan för granskning. Vår målbild är att få klar denna MKB till årsskiftet/början på januari.
Vår förhoppning är att det inte kommer bli nya ärenden eller överklagningar. Om så är fallet kommer detaljplanen vinna laga kraft under hösten 2025, vilket betyder att vi kan börja verkställa etapp ett med start under våren 2026. Om allt går enligt plan kommer då etapp ett av Kläppen Syd stå klart till säsongstart 2026.
Samtidigt som vi gör detaljplanen för Kläppen Syd arbetar vi med vår "masterplan", vilket är en ritning på ett mer än dubbelt så stort skidområde än vad Kläppen Ski Resort är idag. Detta ger oss ett mål att ta sikte på och förenklar den fortsatta utvecklingen av Kläppenberget.
Järnväg till Kläppen och Sälenfjällen
Vi har under ett antal år jobbat för att få tillbaka en järnväg till Sälenfjällen. Vårt destinationsbolag har varit den drivande parten, och idag är flera parter involverade. Nu har vi startat ett nytt gemensamt bolag vid namn Scandinavian Mountain Railways AB för att investera i järnvägen privat.
I dagsläget har vi flertalet intressenter som vill investera i bolaget och det börjar bli en realitet med byggstart inom tre till fem år. En del av dessa vill kunna transportera material från väst till öst, bland annat från Norge till Sverige. Men den är också efterfrågad på grund av dagens världsläge.
Den första hållplatsen i Sälenfjällen kommer vara Kläppen, precis nedanför backen på Kläppen Syd. Det ger oss möjlighet att ha "Train in - Ski out".
Lär mer om projektet här: Nu bildas bolaget som ska förverkliga järnvägsplanerna till Sälen - Siljan News
Samarbetet tillsammans med alla er stugägare är en superviktig del för att vi ska kunna fortsätta utveckla anläggningen.
Utan era bäddar kan vi inte få hit skidåkare, och utan skidåkare blir det inga gäster i era boende - vilket driver värdeökningar för era investeringar. Man skulle kunna säga att vi är i en slags symbios. Vårt samarbete är viktigt nu och framåt. Det är också av stor vikt att vi har koll på omvärlden och att vi är snabba på att agera om förändringar sker.
Jag vill tacka för det goa samarbete vi har tillsammans med er alla som förmedlar via oss.
I materialet här nedan redogör vi arbetet med det nya förmedlingsavtalet, ett avtal som vi arbetat fram tillsammans med stugägarföreningen. Det är en fantastisk process där vi stött, blött och förhandlat flera olika områden för att landa i en bra helhet som gynnar alla. Det är ett nytt tydligare och förbättrat avtal som vi är övertygade om kommer bli superbra. Processen att ta fram detta har varit intensiv, men rolig.
Tillsammans bygger vi framtidens Kläppen! Era investeringar, framåtanda och positivism ger oss muskler och energi att fortsätta förbättra berget.
Det vore bra om fler områden engagerar sig i stugägarföreningen, gärna från Hormundberget, Sjungarbacken, Gullbrändan och Tranangårdarna som idag saknar representanter. Alla områden har olika förutsättningar och för att helheten skall bli så bra som möjligt behöver vi bli fler. Så är du intresserad, kontakta styrelsen i stugägarföreningen www.varatklappen.se
Varmt välkommen till en ny härlig och spännande vintersäsong här på Kläppen. Jag hoppas att du finner all denna information till din belåtenhet, samt att jag får se dig i backen under premiärhelgen.
/Vintriga hälsningar Gustav och hela familjen Eriksson med personal.
Det är dags att börja tänka på nästa sommar-, höst- och vintersäsong
Vi ser gärna att du som stugägare registrerar samtliga bokningar för nästa sommar-, höst- och vintersäsong senast den 31 december 2024. Du bokar dina perioder genom ägarwebben: klappen - R360 Owner System
Efter den 31 december 2024 påbörjar vi vår registervård för att kunna släppa samtliga boenden som bokningsbara till gäst den 1 februari 2025.
Utanför ordinarie vintersäsong har du som ägare rätt att visats som du önskar i boendet, men vi på Kläppen vill fortsatt att du ska boka dina vistelser. Särskilt viktigt att tänka på det om du väljer att hyra ut under sommar- och höstsäsongen. Som ägare kan du boka spontanvistelser ändra fram till tre dagar före ankomst. När det är färre än tre dagar till ankomst behöver du ringa oss för att boka en egen period.
Varför vi önskar att du som ägare bokar in din vistelse:
- Av säkerhetsskäl, exempelvis vid akut händelse, ska vi kunna meddela Räddningstjänsten om det finns människor i boendet.
- Vi på Kläppen vill gärna säkerställa att de som rör sig i boendeområdet är inbokade ägare eller gäster.
- För att underlätta vår planering, exempelvis vid inventering, besiktning eller utförande av storstädning. Vi utför inte dessa tjänster under perioder med ägarbokningar.
Förmedling under sommar- och höstsäsong
Kläppens satsningar på barmarksaktiviteter gör att fler besöker oss. En nyhet är att Kläppen kommer vara värd för tävlingen Toughest Sälen 2025. Höstaktiviteterna Kläppen Arena, Höstparken och det fullspäckade höstlovsprogrammet har gjort att efterfrågan på boende under höstperioden har ökat, samt att vi lagt till ytterligare en period där det kan vara möjligt att hyra ut.
I fjällvärlden finns det en överkapacitet på boende utanför vintersäsong, vilket gör att vi inte kan garantera bokningar till alla ägare. Med det sagt, vi vill gärna att så många som möjligt vill förmedla sommar och höst. Inför nästa sommar inför Kläppen en differentierad prislista där dygnspriserna varierar beroende på hur mång dygn i följd som gästen bokar, målet är att få gästerna att boka längre vistelser istället för enstaka dygn.
Under sommar- och höstsäsongen utgår den obligatoriska avresestädningen på enheter där den ingår under vintersäsongen. Avresestädning finns som tillval på allt boende under sommarsäsongen.
För att Kläppen ska förmedla boendet utanför ordinarie vintersäsong behöver vi ett godkännande från dig som ägare. Vid uteblivet svar är boendet ej bokningsbar för gäster.
- Sommarsäsong, vecka 25-32 - All uthyrning sker på dygnsbasis
- Höstsäsong, vecka 33–46 - All uthyrning sker på dygnsbasis
Nytt Förmedlingsavtal
På Kläppen är vi mycket måna om att samarbetet mellan oss och stugägare som förmedlar fungerar väldigt bra, därför gjorde vi i vintras en stor stugägareenkät där vi ville veta hur ni som ägare tycker att förmedlingen via Kläppen fungerar. Vi fick många svar och tillsammans med annan feedback som vi redan börjat att använda i vårt dagliga arbete kände vi att här har vi bra grund för att börja jobba med ett nytt Förmedlingsavtal - för att lyfta vårt samarbete ännu en nivå. Vi har till exempel börjat informera i förväg inför nedstängning och igångsättning, besiktning, inventering och storstädning med mera. Detta har vi fått beröm för och det gläder oss att ägare är nöjda med detta.
Tillsammans med Stugägarföreningen har vi tagit fram ett nytt Förmedlingsavtal som gäller efter att säsongen 2024/2025 är avslutad. I stora drag så har vi tittat mycket på att det ska vara enkelt som stugägare att förmedla via Kläppen. Man ska veta vad som gäller, vad som ingår och detta har lett till att vi inkluderat fler tjänster i avtalet så att man som ägare inte behöver få flera små fakturor under vintersäsongen.
Den nya ägarersättningen är 68 procent och då ingår mer tjänster än tidigare – detaljerna framgår av avtalets bilaga 2 (bland annat fler vaktmästeritjänster, sängtextilier och hantering med mera).
Så här kommer Förmedlingsavtalet att hanteras;
- Från vecka 48 och framåt skickas ett mail med uppsägning av nuvarande Förmedlingsavtal, det nya Förmedlingsavtalet och dess bilagor samt FAQ till avtalet ut till dig.
- Ett separat mail med information till signeringsverktyget Oneflow skickas till dig. En mycket smidig hantering!
Avtalet som skickas till dig per mail ska inte signeras och returneras, all signering sker digitalt i Oneflow.
Återkom gärna till oss om du har några funderingar,
Kläppens ägarservice: 0046-280 962 90 / agarservice@klappen.se
Stugägarföreningen
Stugägarföreningen finns till för alla fastighetsägare på Kläppen Ski Resort. Från vår sida är det önskvärt med en bred förankring i föreningen, dvs att varje stugområde har en representant. Diskussionerna i dialoggruppen rör samtliga boenden på Kläppenberget, därav är det viktigt att samtliga boendeområden representeras.
Saknar er stugby/område en representant i Stugägarföreningen? Anmäl gärna ert intresse
Vi planerar in två möten per år i anslutning till viktiga tidpunkter som är anpassade efter förmedlingsverksamhetens kalenderår.
- Höstmöte med fokus på nästkommande sommar- och vintersäsong. Under det mötet lyfter vi bokningsperioder och prisstrategier etc.
- Vårmöte där vi ser hur säsongen gått ur ett avtalsperspektiv, hur boendena har fungerat, städ och vaktmästeri samt hur ni som ägare hanterar era boenden etc.
Utöver de här två tillfällena kommer vi ha fortsatta diskussioner med representanter från föreningen. Representanternas uppgift är sedan att presentera dem för er som ägare.
Tillväxtpeng
2018 satsade näringen i Sälenfjällen gemensamt på att etablera den nya flygplatsen Scandinavian Mountains Airport. Tillsammans med SkiStar, Peab och destinationsbolagen i Sälen och Trysil var skulle vi göra Sälenfjällen mer tillgängligt. Kläppen Ski Resort var med i investeringen och i dag äger vi cirka tre procent av flygplatsbolaget.
Det som skiljer Scandinavian Mountains Airport mot exempelvis Arlanda är att de flesta resenärer reser till Sälen, inte från. Det innebär att flygplatsen förlorar stora intäktskällor för att finansiera driften av flygplatsen. Exempel på de intäktskällorna är avgifter för parkeringsplatser. För att finansiera driften initialt beslutades det att införa en tillväxtpengsmodell baserad på respektive aktörs storlek i förmedlad bäddlogiomsättning. Den procentuella pengen adderades på logipriset mot gäst. Den procentuella ökningen är öronmärkt att gå som sponsring mot flygplatsen och därmed inte provisionsgrundad.
Vi är nu inne på sista året med denna tillväxtpeng. I vår enkät och olika samtal är det tydligt att alla vill ta bort bidraget till världsdestinationen, samt en av anledningarna att förmedlingsavtalet gjorts om. Kläppen Ski Resort AB kommer fortsätta stöta flygplatsen med en långsiktig satsning för att bygga fler marknader och få in internationella besökare på perioder där svenskarna har svårare att besöka oss.
Boendeaktörer som är med i tillväxtavtalet
Kläppen Ski Resort AB, SkiStar Sälen, Stöten i Sälen AB, SkiStar Trysil, Topeja AB (Högfjällshotellet/Gammelgården), Trysil Hotellutveckling AS, Mountain Resort Trysil AS
Automatiserad nyckelhantering
Inför den här säsongen har Kläppen investerat i automatiserade nyckelskåp från Livion Key. När gästens boende att färdigt att checka in i får de ett ankomstsms innehållande information och en kod till Livion key-skåpet för att hämta ut nycklar/taggar till sitt boende. När nycklarna är uthämtade ser vi i bokningssystemet att gästen har checkat in. Vid avresa lämnar gästen tillbaka nycklarna i samma skåp och boendet checkas ut i bokningssystemet. Inför vintersäsongens start återkommer vi med mer detaljerad information till dig som ägare.
Det är ett säkert och effektivt sätt att automatisera utlämning och återlämning av alla typer av nycklar och taggar.
Digitala avresekontroller
Under vintersäsongen 23/24 testade vi digitala avresekontroller på ett utvalt antal lägenheter i Sjungarbacken. Testet föll väl ut. Den här vintersäsongen kommer vi därmed hantera alla avresekontroller digitalt. Det innebär att den avresande gästen scannar en QR-kod som leder till en digital checklista. Där får gästen dokumentera städningen, meddela om något har gått sönder under vistelsen samt få en påminnelse om att stänga fönster och låsa altan- och ytterdörr.
Vår administrativa personal kommer med hjälp av gästernas dokumentation/uppladdade bilder godkänna gästernas checklistor. Den avresande gästen behöver ingen app för att fylla i listan, utan det kommer vara ett digitalt formulär.
Fördelarna med digitala avresekontroller
- På sikt kommer vi minska tidsspannet mellan avresande och ankommande gäst.
- Vi får en dokumentation efter varje avresande gäst.
- Vi kommer kunna anställa fler städare när behovet av kontrollanter minskar, vilket i sin tur gör att fler gäster och ägare kan köpa avresestädningar.
Erbjudanden för dig som stugägare
- Skidhyra / verkstad
- Standardslip för två par till priset av ett.
- Butik Kurbits / Butik 1982
- 20 % rabatt på alla kläder från Trolle & Trollas- och Kläppens profilsortiment.
- Skidskola
- Upp till 10 % rabatt på privat- och grupplektioner.
VIP-kort på KSR
KSR betraktar Stugägare som hyr ut Hyresobjektet via KSR som VIP-gäster. För att understryka detta erbjuder KSR förmedlande Stugägare VIP-kort som gäller i stora delar av anläggningen. Förhoppningen är att VIP-kortet och dess förmåner ska bli en uppskattad ”bonus” för Stugägaren och dennes närmaste familj under vistelserna i Kläppen.
För att få VIP-kort måste minst 8 hela vinterveckor lämnas till uthyrning via KSR. Olika uthyrningsveckor och olika antal uthyrningsveckor ger olika nivåer av rabatter:
VIP Guld
Minst 8 hela vinterveckor lämnas till uthyrning via KSR. Av de 8 veckorna ska minst 4 veckor vara under kvalificerande veckor. Som kvalificerande veckor för VIP Guld räknas två veckor under jul/nyår, två veckor under sportlov (vecka 7 – 9), två veckor under vecka 10-12 samt en av veckorna omedelbart före och efter påskhelgen.
Mot uppvisande av VIP Guld lämnar KSR följande rabatter
- 50 % rabatt på Skipass säsong
- 20 % rabatt på övriga Skipass
- 15 % rabatt i butiker, Testcenter och hyra
- 10 % rabatt på skidskolebokningar
- Spårknapp som ger fritt tillträde till alla längdspår på Kläppen*
VIP Silver
Minst 8 hela vinterveckor lämnas till uthyrning via KSR. Av de 8 veckorna ska minst tre veckor vara under kvalificerade veckor. Som kvalificerande veckor för VIP Silver räknas två veckor under jul/nyår, två veckor under sportlov (vecka 7 – 9), två veckor under vecka 10-12 samt en av veckorna omedelbart före och efter påskhelgen.
Mot uppvisande av VIP Silver lämnar KSR följande rabatter
- 35 % rabatt på Skipass säsong
- 15 % rabatt på övriga Skipass
- 10 % rabatt i butiker, Testcenter och hyra
- 5 % rabatt på skidskolebokningar
- Spårknapp som ger fritt tillträde till alla längdspår på Kläppen*
VIP Brons
Minst 8 hela vinterveckor lämnas till uthyrning via KSR. Av de 8 veckorna ska minst en vecka vara under jul/nyår, sportlov (vecka 7 – 9) eller veckorna omedelbart före och efter påskhelgen.
Mot uppvisande av VIP Brons lämnar KSR följande rabatter
- 15 % rabatt på Skipass säsong
- 10 % rabatt på övriga Skipass
- 5 % rabatt i butiker, Testcentret och hyra
- Spårknapp som ger fritt tillträde till alla längdspår på Kläppen*
*Samtliga stugägare som förmedlar någon period/vecka under vintersäsong är berättigade till långdspårsknappar till sin närmaste familj. Dvs man behöver inte uppfylla minsta antal uthyrningsveckor för att erhålla spårknapp.
Så här får du dina VIP-kort
Vi paketerar dina VIP-kort tillsammans med era spårknappar och dessa hämtas i receptionen på Hotell Kurbits. VIP-kortet som är komplett med namn, personnummer, stug/lägenhetsnummer och Guld/Silver/Brons-nivå används sedan när du vill nyttja din rabatt. Vi svarar gärna på frågor via mail info@klappen.se eller via telefon 0046-280 96 200
Villkor för VIP-kort
- VIP-kort gäller för Stugägaren och dess anhöriga. För Hyresobjekt som ägs av företag räknas företagsledarna som Stugägare.
- Antalet VIP-kort till Stugägaren och dess anhöriga begränsas till antalet bäddar i Hyresobjektet. För Stugägare som hyr ut flera Hyresobjekt via KSR är begränsningen antalet bäddar i den största stugan (1 stuga).
- VIP-kortet är personligt och gäller tillsammans med uppvisande av legitimation.
- Rabatterna gäller på ordinarie priser (ej online-priser) och således inte tillsammans med andra rabatter eller förmåner.
- VIP-kortet förnyas inför varje säsong och endast VIP-kort för innevarande säsong berättigar till förmåner.
- Vid missbruk av VIP-kortet har KSR rätt att makulera dessa.
Information från Skatteverket
Som vi informerade om i förra höstens utskick av Stugägaren så har det kommit direktiv från Skatteverket gällande den nya EU-lagstiftningen, DAC7. Detta innebär att alla företag som bedriver en digital plattform, till exempel en bokningstjänst, ska rapportera hyresersättningen som du som stugägare haft under året till Skatteverket. Våra kollegor i branschen, både skidanläggningar och förmedlingstjänster, har fått samma besked och ska nu rapportera.
Vad gäller för mig som ägare?
Inkomstår 2024: Kläppen kommer att lämna en kontrolluppgift till Skatteverket med samtliga ägare som är registrerade på vår plattform. Det som kommer att rapporteras är hyresersättningen som vi betalt ut under 2024, antal uthyrningar, fastighetsadress och fastighetsbeckning. Även namn på ägaren som är registrerad på Ägarwebben kommer att rapporteras samt hemadress och personnummer.
Kontrolluppgiften ska lämnas in senast 31 januari 2025 och avse ersättning som betalats ut under 2024.
Den ägare som är registrerad på Ägarwebben kommer via mail få en kopia av det vi skickat till Skatteverket för att kontrollera att informationen och beloppen stämmer.
Hur påverkar det beskattningen?
Det är ingen skillnad i beskattning mot tidigare år. Den enda skillnaden är att Kläppen kommer att skicka in en rapport till Skatteverket där utbetalda belopp och uppgifter om stugägaren som är registrerad på Ägarwebben framgår. Observera att vi rapporterar den ägaren som är registrerad som användare på Ägarwebben. Är ni flera ägare på en stuga/ lägenhet så fördelas inkomsterna mellan er först i inkomstdeklarationen.
Vad behöver jag som stugägare göra?
Det mesta av informationen som behövs har vi redan utifrån vårt Förmedlingsavtal med dig som stugägare, om vi saknar någon information kommer vi att kontakta dig inom den närmsta månaden.
Vid frågor är ni välkomna att kontakta oss på ekonomi@klappen.se
För övriga funderingar se Skatteverkets hemsida och vägledning gällande ”Utbyte av uppgifter om inkomster från digitala plattformat (DAC 7)”.
Mer information gällande beskattning av dina uthyrningsinkomster finner du i länken nedan:
Jag har hyrt ut min bostad. Hur beskattas det? | Skatteverket
Återvinningsinformation
Vi har ett fantastiskt system för återvinning på Kläppen. Vi har ett gemensamt avtal mot Vamas där vi tillsammans med de stora samfälligheterna värderar och prioriterar arbetet med återvinning och avfall. På anläggningen ligger samtliga boenden max 250 meter från en kärlstation, vilket gör oss unika i Sverige. Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för återvinning, samt ha en betydande miljöprofil på orten. I dagsläget är vi de bästa i kommunen på att sortera, men vi kan bli bättre!
Avtalet med Vamas innebär en hel del fördelar kostnadsmässigt. Vamas fakturerar oss för hämtning av restavfall och matavfall, men det sorterade avfallet ex. papper, metall, glas, plast och tidningspapper bekostas av FTI. Det betyder att vi kan sänka våra kostnaderom vi sorterar vårt vårt avfall rätt.
Vi på Kläppen är måna om att sorteringsinformation når ut till våra besökande gäster, samt att all personal är internutbildad. Vi ser gärna att ni som stugägare ser till att det finns sorteringskärl i boendet för att underlätta för gästen.
Vi vill även påminna er om att allt grovavfall ska lämnas på återvinningsstationerna i Lindvallen eller Lima. Se info och öppettider på Vamas.se. Exempel på grovavfall: Byggmaterial, inredning, kökstillbehör, trädgårdsavfall med mera. Om det är felsorterat, exempelvis grovavfall i behållaren för restavfall, kommer Vamas fakturera en straffavgift. Vamas kommer göra en framtida höjning av avgiften för restavfall och matavfall för att få upp sorteringsgraden.